renhjonker.reismee.nl

05 - Aan de Costa Blanca

Week 5, maandag 20 april t/m zaterdag 25 april 2015

We komen aan in Oliva aan de Costa Brava, waar we het enorm brede zandstrand bijna voor ons zelf hebben. Wat een rust, het zal hier ’s zomers zeker een heksenketel zijn, maar voor ons is het prima. We maken lange strandwandelingen en mijn eigen (safari)chef wokt pimiento de padrón – de milde groene Spaanse peper.

We maken een rondrit en bezoeken de stadjes Calpe en Gualdelest. Guadelest is een bergdorpje met op hachelijke plaatsen op de rotsen de ruïne van een kasteel en de klokkentoren van een kerk. We bezoeken het Museo de microminiatures van Manuel Ussá. Fantastisch het hele dorpje gebeeldhouwd in het oog van een naald, een draaimolen in een halve dop van een walnoot, een roos op een haar en vele andere beeldhouwwerkjes.

We lopen ook nog even het 20.000 tellende peper- en zoutstellenmuseum binnen voor we weer verder rijden.

Onderweg komen we door de plantages van – naar we nu weten – de nísperos of te wel de loquat of Japanse mispel. Uiteraard proeven we illegaal, een wrang-zoete vrucht die lijkt op een pruim en smaakt als een perzik, maar dan met meerdere pitten. Zoals wij in Nederland de glastuinbouw hebben, beschermen de Spanjaarden hun plantages met gaasdoek. Het ziet er apart uit.

De ‘Olibus’ brengt ons naar de markt in Oliva waar we een kilo aardbeien voor 1 euro kopen, een pondje nísperos en natuurlijk de opdracht van Ma om breinaalden en wol te kopen om een shawl te breien voor het geval dat ik me zou vervelen. Heel fijn dat het patroon in het Engels is; ik snap er helemaal niets van.

Kortom een heerlijke week luieren op camping Riomar aan het strand.

Jan Kees & Ciska

Zo, jullie zijn al in Oliva. Het strand is daar inderdaad geweldig en loopt lekker af in zee. De foto's laten een mooie strakke blauwe lucht zien. Heerlijk. Tot het volgende verhaal in.......?