renhjonker.reismee.nl

06 - Granada en de Sierra Nevada

Week 6, zondag 26 april t/m zondag 3 mei 2015

We laten de Costa voorlopig achter ons en via een mooi landschap komen we na 465 km aan in het bergdorpje Beas de Granada, camping Alto de Viñuelas, op zo’n 1000 m hoogte en 15 km van Granada.
Zaten we ’s morgens nog heerlijk in de zon met 25 graden en uitzicht op zee, kijken we nu bij 10 graden uit op de besneeuwde bergtoppen van de Sierra Nevada. We maken een wandeling in de bergen tussen de tijm en rozemarijn, maar al snel komt de regen opzetten, dus rechtsomkeert, regenjassen aan en verzopen teruggekomen. Straks lekker eten in het restaurant van de camping, althans dat hopen we, want op het menu staat zo iets als Cachas en Caracolas. Maar…als ik cachas google, krijg ik allemaal gespierde blote mannenlijven te zien…dus dat zal het wel niet zijn..
Cachas picante bleek dus geschreven met een G en zou ‘pikante pap’ zijn…Henk kiest liever voor een schnitzel, maar ook dat blijkt toch iets heel anders dan wij denken…zie foto. De volgende dag is ons uitzicht er nog mooier op geworden, want er is een flink pak sneeuw bijgevallen. Es muy frio aqui !

We hebben via internet nog tickets voor het Alhambra kunnen bemachtigen en op Koningsdag gaan wij met de bus naar Granada. We lopen door het Albaicín, het deel van de stad dat op een heuvel tegenover het Alhambra ligt. Langs smalle keienstraatjes staan villa’s met Moorse versieringen en tuinen met hoge muren. Het is maandag en gelukkig is het Moorse badhuis uit de 11e eeuw, El Bañuelo, toch open zodat we kunnen zien hoe het licht door stervormige gaten in de koepel naar binnen valt. Veel straatnamen beginnen met Cuesta, wat helling betekent. We klimmen dus wat af… onze arme beenspieren hebben het zwaar.

We komen boven aan bij het Alhambra. Onze tickets voor de Nasrid Paleizen zijn geldig om 18.00 uur, dus we nemen eerst het voetpad naar de Generalife, het buitenverblijf. De mooiste vertaling vinden wij toch wel: de tuin van het hemelse paradijs. En zo voelt het ook wel een beetje, zeker als we de Escalera del Aqua opgaan, een trap waar zachtjes water overheen stroomt.

We vervolgen het voetpad en komen aan bij het Paleis van Karel V, vierkant aan de buitenkant en rond met vele pilaren aan de binnenkant…zie foto.

Uiteindelijk is het dan zover en gaan we dé top attractie binnen en zien de Patio del Mexuar – de raadskamer van de sultan, De Salón de Embajadores – het plafond met de zeven hemels van de moslimkosmos, De Patio de los Leones – de patio met slanke zuilen en de fontein met de leeuwenbeelden en de Sala de los Abencerrajes waar het patroon is geïnspireerd op de stelling van Pythagoras.

Er is zoveel te bekijken en over te vertellen, eigenlijk zou iedereen dit met eigen ogen moeten zien.

Wij voelen ons op Koningsdag ook een beetje koninklijk en inderdaad het paradijs op aarde, tenminste.. als er niet zoveel toeristen zouden zijn.

We rijden naar het plaatsje Guadix en wandelen door de wijk van de holbewoners met 2000 grotten, sinds de prehistorie in gebruik toen mensen er een veilig onderkomen zochten. In en rond Guadix vindt men een grotwoning net zo geschikt om in te wonen als een huis, zo niet beter. De zachte leem is gemakkelijk uit te graven, dus er kan altijd een extra kamertje aan het huis worden toegevoegd. De temperatuur is er permanent 18 graden en het enige nadeel is het gebrek aan daglicht. De grotten schijnen erg in trek te zijn en worden voor verbazend hoge prijzen gekocht en verkocht.

Zo’n 80 km zuidelijker, aan de zuidkant van de Sierra Nevada komen we aan op de camping in Orgiva, waar we verwelkomd worden door een kudde schapen en geiten die onder politiebegeleiding over de brug moeten en in ‘onze’ achtertuin de hele middag lopen te blaten en te klingelen.
Orgiva is onze uitvalsbasis voor een rondrit door Las Alpujarras. De witte dorpjes met hun platte daken waar de typische schoorstenen recht uit omhoog steken zijn uniek voor Andalusië. De plaatselijke specialiteiten zijn ham, die wordt gedroogd in de koude berglucht van Trevélez en vrolijk gekleurde, met de hand geweven kleden in Pampanaira.

Het is hier mooi ! of Esto es muy bonito !

Ma

Wat is het daar mooi hé,fijn dat jullie er ook zo van genieten.Die Moorse invloeden zijn mooi om te zien.
Dat mozaïek is ook zo mooi,ik kon er geen genoeg van krijgen.Lieverds geniet er van nog veel plezier .
Gr XX