renhjonker.reismee.nl

02 - Van Figueres naar Barcelona

Week 2, maandag 30 maart t/m zondag 5 april

Een nieuwe week. We zijn met veel wind veilig aangekomen op camping La Gaviota, dichtbij Figueres, waar we natuurlijk het wonderlijke museum van Salvador Dalí hebben bezocht. Wat een veelzijdig kunstenaar.
De Venus van Milo, met laden, maar nu achter glas, deed me denken aan mij trip met Gerard naar Parijs vele jaren geleden.
De camping ligt aan zee, dus hier hebben we voor het eerst met onze voetjes in het, ijskoude, zeewater gestaan, kijkend naar de kite surfers.
Op 1 april lezen we in onze kalender over het ontstaan van La fête des fous, vooral in Frankrijk populair van de 5e t/m de 16e eeuw.
We reizen verder naar camping Barcelona net buiten Mataró, waar we de eerste avond een cursus "Sangria maken" volgen samen aan tafel met Filipijnse Spanjaarden en de fam. Weber uit Frankfurt.
De volgende dag brengt de gratis shuttlebus ons naar Barcelona en met tickets op zak lopen we van Placa Catalunya naar Antoni Gaudí's kerk Sagrada Família. Het spectaculairste gebouw van de stad vol met symbolen die op de natuur geïnspireerd zijn.
Na de kerk uitgebreid te hebben bekeken wandelen we genietend van al die prachtige bouwwerken, zoals Casa Battló en Casa Milà, naar de Ramblas, waar de overdekte markt - La Boquería - vanwege goede vrijdag gesloten blijkt. Maar aan de overkant lonkt de Jamón Experience. Ongelofelijk wat een "hammetje" van tenminste 5 jaar oud hier mag kosten. Iets te hoog voor ons budget nemen we maar genoegen met een bordje gesneden Jamón en 2 enorme glazen Sangria. Salut!

In het Palau de la Música Catalana, ontworpen door Lluís Domènech, legt onze gids uit dat het concertgebouw wordt verlicht door natuurlijk licht dat o.a. binnenkomt door de grote omgekeerde koepel van gebrandschilderd glas. Een imponerend onderdeel van het gebouw zijn de Muzen. Een beeldengroep van 18 muziekinstrumenten bespelende meisjes uit alle windstreken. We luisteren naar een stuk orgelspel van Mendelssohn en laten ondertussen het interieur op ons netvlies inwerken.

corry

Hoi Henk en Rina, bekende plaatjes wat is het toch een mooie stad. Wij zijn lang geleden in het museum geweest, mooi maar ook een beetje bizar vond ik. Leuk om te lezen waar jullie zijn. Groetjes en veel plezier

Anja

Wat leuk om te zien dat jullie zo genieten van Barcelona en wat een herkenbaar verhaal. Ook wij hebben daar heel wat voetstappen liggen. Geniet er nog van en ook van jullie vervolg bestemming. Groetjes Anja