renhjonker.reismee.nl

15 - De terugweg

zondag 19 juli/m zondag 2 augustus 2015

We vertrekken richting camping Le Tedey in Lacanau. Bij aankomst vallen er twee dingen op.
1: de telefooncel is weg en 2: er is verder niets veranderd sinds wij 28 jaar geleden voor het eerst op deze camping aankwamen. Om 18.30 komt Mr. LeGrand om ons 2 fietsen te verhuren, nog steeds loopt hij rond met een aktetas waar hij de paspoorten van fietshuurders in bewaart. Ik protesteer wederom en zeg dat ik mijn paspoort niet afgeef en dit keer accepteert hij mijn ACSI ID kaart. Scheelt ons een wandeling van 7 km vv naar Lacanau Océan.
We ontbijten met een echt Frans stokbrood en een croissant en stappen daarna op de fiets en rijden door het bos naar Plage Sud. De fietsenstalling is leeg, we zijn de eersten, en de aanblik van het mooie zandstrand en heerlijke golven voelt als vanouds. Op woensdag is het marktdag in Lacanau Océan dus op de fiets er naar toe. We kopen groenten, fruit, vanillestokjes en natuurlijk een gegrild kippetje vol knoflook. De chi-chi bakker staat er nog steeds en ik vraag hem hoe lang hij al op deze markt staat. Ik schat zo’n 30 jaar, maar het blijkt 32 jaar te zijn. Ook nemen we nog een bougie-citron mee, een kaars in een harspotje tegen de muggen, of gewoon omdat het in Lacanau op tafel hoort te staan.
Donderdag 23 juli komen Niels en Céline naar Bordeaux vliegen dus we poetsen wat in de caravan en gaan naar Le Clerc in St. Medard om boodschappen in te slaan, daarna naar de Decathlon waar we voor de kids strandhanddoeken willen kopen. Niels en Céline landen mooi op tijd en om 19.30 uur zitten we op de camping aan een drankje. Ze hebben koffie, drop en stroopwafels bij zich en Henk en ik krijgen nog een heel speciaal cadeau. Daar vertel ik later meer over.
De dagen dat ze bij ons logeren zijn echte stranddagen dus we gaan naar het strand. Het stormt in Nederland en dat is bij ons te merken aan de super hoge golven. We genieten allemaal van het heerlijke zonnetje en de ontspannen sfeer. Natuurlijk mag een spelletje jeu-de-boules niet ontbreken en Henk en ik verliezen omdat Céline in topvorm is. Misschien krijgen we hier ooit nog wel eens een revanche.
Het aftellen is nu echt begonnen, de kalender wordt dun, heel dun.
We trekken verder naar het noorden en komen na 435km aan op camping de la Route d’Or in ville de la Flèche, een aardig stadje aan de rivier Le Loir. Verder noordwaarts voor een stop over in Port-Le-Grand nabij Abbeville waar we op camping Châteaux les Tisseuls 2 nachtjes blijven om zwarte zaterdag op de Franse autoroute te vermijden.
Onze allerlaatste vakantiedag brengen we door aan de kust van Picardië. In plaats van in de file te staan gaan we naar de markt in Onival/Ault en wandelen we zo’n 65 m hoog over de spectaculaire krijtrotsen.
Zondag 2 augustus rijden we de laatste 509km terug naar huis. Het is rustig op de weg en we belanden nergens in de file. Het voelt vreemd om weer thuis te zijn, maar het eigen bed en toilet lonken. Het besef dat het er nu echt op zit maakt ons toch een beetje weemoedig. Het huis ziet er prima uit en de tuin ook.

Allen bedankt voor het met ons meereizen, wij vonden het fijn om jullie reacties te zien, bedankt daarvoor.

Het is fantastisch zo lang op reis te zijn en we raden het iedereen aan !!