renhjonker.reismee.nl

03 - Van Barcelona naar Peñiscola

Week 3, maandag 6 april t/m maandag 13 april 2015

We pakken nog een dagje Barcelona mee, tenslotte moeten we nog een vruchtensapje scoren de op La Boquería, mmm mango/kokos is mijn favoriet. We gaan met de metro verder naar Parc Güell, de kleurrijkste creatie van Antoni Gaudí. Rond 1890 kreeg Gaudí de opdracht van hertog Güell om een tuinstad te ontwerpen. Via een trap die geflankeerd wordt door keramische dieren kom je op een open ruimte met een kronkelig balkon van gekleurd mozaïekwerk, waarop de langste bank ter wereld staat. Onder dit plein ligt de vroegere markthal met 84 scheve pilaren. We laten het mozaïek en de toeristen achter en lopen de berg af naar 'De Bijenkorf' van Barca namelijk El Corte Inglés. Een warenhuis met 9 verdiepingen, voor elk wat wils, maar uiteindelijk vinden we een blauw-wit gestreept T-shirt voor Henk bij C&A....niet lachen!

We hangen de caravan weer achter de auto en komen na 120 km aan op camping La Noria in Torredembarra, waar Henk vroeger, als kind, geweest is met Jopie, Wim en Ciska. De camping bestaat nog en ligt aan een breed zandstrand. Wat we niet wisten is dat er ongeveer elk half uur een trein voorbij komt. Enfin.. het is maar voor 3 nachtjes.

We nemen de trein naar Tarragona waar we veel resten uit de Romeinse tijd aantreffen. De Romeinen gebruikten de stad als basis voor de verovering van het Iberisch schiereiland in de 3e eeuw v.C. De ruïnes van het Amfiteatre Romá zijn in redelijke staat, maar nog indrukwekkender vinden wij de gangen van het blootgelegde Romeinse circus uit de 1e eeuw, waar deels nog huizen bovenop zijn gebouwd.

In de Verduleria tussen de Spaanse señora’s kopen we de ingrediënten voor pollo con vinho blanco met veel knoflook en uien. Ook nemen we kleine artisjokken mee voor de volgende dag.

We gaan verder naar Peñiscola (volgens Fred een stadje met een bedenkelijke naam, maar er zit niet voor niets een friemeltje boven de n ).
Op camping Vizmar staan we voor EUR 10 per nacht naast mensen uit Wierden, dat dan wel weer.
Peñiscola heeft een prachtig breed zandstrand en dito boulevard, die we aflopen naar het kasteel van Papa Luna, waar de zee aan drie kanten omheen spoelt.

Onze eerste rondrit brengt ons naar Morella. Een eerste blik op het stadje met een waaiervormig doolhof van huizen gedrapeerd rond een rots met daarboven een kasteelruïne. Uiteraard klimmen we helemaal naar boven voor een fantastisch, maar winderig uitzicht. We vervolgen de rit naar Ares del Maestre waar we wederom een adembenemend zicht hebben op het dorp dat onder een 1300 m hoge rots ligt.
We fotograferen het standbeeld van een ridder en lopen tussen de huizen en om de rots heen.

We zijn benieuwd wat de komende week ons breng.

¡Adiós!

liefting

Wat een mooie reis doen jullie.leuke foto's.bedank ,en graag tot de volgende keer.
Groetjes.Fen Jos

Niels

Schitterend, ik heb weer genoten van het verhaal en de foto's. Vaak hoor je dat zo een reis je een heel ander mens maakt, zo te lezen henk zijn mode gevoel nog niet. X

Roel

Fijn om te lezen, geniet van week 4!

Jan Kees & Ciska

Jullie hebben weer heel wat gezien. Leuk camping La Noria. In onze "tijd" kwam er hoogstens 1 per dag langs of zo en die hoorde je eigenlijk niet eens was een boemeltje.
Op naar volgende week.
Groetjes, Jan Kees & Ciska