renhjonker.reismee.nl

04 - Valencia

Week 4, maandag 13 april t/m zondag 19 april 2015

We reizen verder naar camping Coll Vert, 6 km onder Valencia en niet ver van kustplaats El Palmar, waar officieel de paella ‘uitgevonden’ werd. Onderweg rijden we langs sinaasappelboomgaarden en groentekwekerijen. Dachten we eerst nog dat we een of ander chemisch goedje roken, blijkt het dus de geur van sinaasappelbloesem te zijn.
We nemen de bus naar de stad en nemen een kijkje in de Mercado Central, versierd met ijzer, glas en tegels en we vragen ons af wie al die groenten, vlees en die vissen op gaat eten. De verkopers glimlachen vriendelijk, ook als je alleen kijkt. Vanuit de Markthallen lopen we het beursgebouw in, La Lonja de la Seda, dat werd gebruikt voor de zijdehandel. We komen ogen tekort. Dit is dé plek om een echte, platte paella pan te kopen.

Bij de Aposteleningang van de kathedraal is het druk. Elke donderdag om 12 uur – nu dus – komen de acht leden van het Watertribunaal het bordes op. Een van hen spreekt plechtig: ‘Als u iets te zeggen heeft over de waterhuishouding in Valencia, zegt u het dan nu’. Niemand zegt iets, sinds 200 jaar, want het is een 1000 jaar oude culturele traditie.

We hebben dorst gekregen en we stappen de prachtige Horchateria Santa Catalina binnen. Hier verkopen ze de traditionele horchata (een zoete melkachtige drank gemaakt van aardamandelen). De Valenciaan vindt dit verfrissender dan ijs. Wij laten het ons smaken en eten er een farton – broodstengel met poedersuiker – bij.

Tot nu toe vinden wij Valencia top en we besluiten terug te komen, maar dan met de fiets.

We huren dus een fiets en via een mooi fietspad langs de kust bezoeken we de stad nogmaals. Het stadscentrum van Valencia ligt tegen de vroegere bedding van de rivier de Turia. De rivier is omgelegd en stroomt tegenwoordig om de stad heen en waar ooit water was is nu een prachtig park, de groene long van de stad. We peddelen langs fonteinen, bloeiende bomen en joggende Spanjaarden. Aan het einde van de rivierbedding komen we bij de futuristische gebouwen van oa architect Santiago Calatrava: de Stad van de Kunsten en de Wetenschap.
Een stuk of vijf schitterende gebouwen van glas, keramiek, veel water eromheen met onder meer een opera, een museum en een aquarium. We fietsen eromheen, en nog eens.

Uiteraard hebben we de hele terugweg tegenwind, maar het was een geslaagde stadstrip.

¡Hasta luego!

Ineke

Wat klinkt het allemaal leuk....vooral die fietstocht. Zie het helemaal voor me...twee blije koppen die alleen maar aan het genieten zijn ....TOP.

corry

Slim idee om ee fiets te huren. Zo te lezen hebben jullie het prima naar de zin daar in spanje.