renhjonker.reismee.nl

07 - Costa del Sol

Week 7, maandag 4 mei t/m zondag 10 mei 2015

Het eerste wat dan in mij opkomt is natuurlijk: ’t was aan de Costa del Sol….tingelingeling
Gekheid natuurlijk, de Costa del Sol noemt men hier Costa del Golf en bestaat voornamelijk uit appartementencomplexen. Maar het achterland is prachtig.

We kamperen in Almayate Costa, op een drukke, met name in het weekeinde, met Spanjaarden bezette camping waar wat wordt afgekletst, gekookt en gebakken. Heel gezellig. We nemen de bus naar de havenstad Málaga en Henk eet er natuurlijk zijn favoriete ijsje: Málaga. We lopen door de stad langs “La Manquita”, de ‘Eenarmige Vrouwe’ omdat één van de twee torens van deze kerk niet is afgebouwd sinds 1528. Het zal er dus ook wel niet meer van komen. Van de kerk naar het Museo Picasso met ca. 155 uiteenlopende werken van de meester zelf en we komen uit bij het Teatro Romano met het imposante Alcabaza - fort - erboven met mooie, met veel rozen, aangelegde tuinen.
Na Málaga trekken we 116 km verder naar het zuiden en komen aan op camping Parque Tropical, een voormalige kwekerij van tropische planten. Er staan er nog velen en het is hier mooi groen. Het zwembad ligt in de kas dus we trekken een aantal baantjes in het heerlijk warme water.
Op ons programma staat een bezoek aan het stadje Ronda. De zon schijnt, de lucht is helder waardoor we regelmatig tussen de bergen door een blik kunnen werpen op Gibraltar en Afrika daarachter. Ronda, met name bekend door de Puente Nuevo - brug in een bergkloof (El Tajo) - is één van de vele witte dorpen. We bezoeken de stierenvechtersarena waar we nog een rondje van de rijschool meemaken in de arena. Hoewel verboden in de straten, vinden er elk jaar in de arena in september nog stierengevechten plaats. Spektakel dus, misschien een keer in september terugkomen?
Op zaterdag 9 mei is de opdracht in onze ontbijtkalender identieke plaatjes te schieten net als Niels en Céline. Alleen vertellen ze er niet bij in welke stad. Moeders speurt hun Facebook af en ja daar vind ik er eentje: in Madrid dus! We zullen ons best doen…en tips zijn welkom ;-)
We zijn vroeg opgestaan om voor de drukte ‘The Rock’ te gaan bekijken, Gibraltar dus. In de parkeergarage - tip van de campinghouder – stallen we onze auto en wandelen we de grens over om opeens in Engeland te staan. Waar ter wereld moet alle verkeer stoppen omdat er een vliegtuig landt of vertrekt? Gibraltar dus! We nemen de bus, rijden over de landingsbaan en stappen uit in het centrum. De kabelbaan naar de top laten we voor wat het is: apen, zijn er boven. Mij niet gezien!

Een stukje van Henk…voor de mannen
Het benzine verbruik is een stuk verbeterd, het schommelt de laatste 5 weken tussen de 1:8 en zelfs 1:12, het gemiddelde zit rond de 1:9. Dit komt door de prima wegen die over het algemeen redelijk rustig zijn, waardoor een constante snelheid kan worden gehanteerd. De wegen in Spanje zijn over het algemeen in een prima conditie. Bij sommige van de tochten in het binnenland wordt nog wel eens een weg van slechte kwaliteit aangetroffen en worden de schokbrekers danig op de proef gesteld.