renhjonker.reismee.nl

08 - Costa del Luz – de Kust van Licht

Week 8, maandag 11 mei t/m zondag 17 mei 2015

We trekken 160 km verder naar het westen in komen aan op camping Las Dunas in El Puerto de Santa Maria. Vanaf hier zullen we een bezoek brengen aan oa Cádiz en Jerez de la Frontera.
Naar het schiereiland Cádiz nemen we de pont en na een klein half uur varen zien we de skyline van de stad, met een imposante kathedraal en een enorme brug in aanbouw. In 1812, werd hier de eerste grondwet van het land getekend en werd de stad korte tijd hoofdstad van Spanje. We drinken een cortado en wandelen via de in kleur aangegeven lijnen op de grond (wij kiezen paars en groen) door de stad. De route voert ons door gezellige nauwe straatjes naar oa het museum.
In El Puerto gaan we naar de Bodega Osborne, helaas vandaag geen rondleiding, maar wel in de Arena. We kiezen een guided tour en “Reyes” vertelt ons hoe het toegaat in de Arena, de voorbereiding voor een stierengevecht duurt zo’n 6 uur. Er zijn altijd 8 stieren (2 reserve) en 3 toreadores. De stieren moeten worden gewogen en op het gemak worden gesteld. Tijdens het gevecht staat er een team van 20 artsen stand-by en een ambulance. Spartaans zijn de ziekenhuisbedden en de onderzoekkamer, die er meer uitziet als een ruimte waar een gynaecoloog zich uit kan leven aan de door vrouwen het minst gewaardeerde onderzoek.
Na de wedstrijd, de stieren mogen alleen boven op de rug in het vet worden gestoken (dus niet gedood !) volgt de ceremonie met de vlaggen. Witte vlaggen voor de toreador (3 toegekende witte vlaggen is het hoogst haalbare) en een kleur voor de stier. Raad eens wat de kleur voor de beste stieren performance is….

We gaan verder naar het plaatsje Sanlúcar de Barameda, want dit is nu eenmaal dé sherrystreek en proeven zullen we. Dit lukt in Bodega Barbadillo, waar we een witte sherry, Manzanilla, proeven van zo’n 15%. Manzanilla wordt voornamelijk voor de Spanjaarden gebrouwen, de zogenaamde slurp sherry natuurlijk. Een beetje ziltig dus heerlijk bij een visgerecht. De iets hogere percentages zijn meer voor de export. Op onze rit door deze streek verwachten we natuurlijk veel druivenstokken tegen te komen, maar niets is minder waar. Grote delen zijn beplant met zonnebloemen en er staan vele percelen met zonnepanelen.
Deze week bereikt de temperatuur voor ons een hoogtepunt 38.4°C dus even rustig aan.
Als de temperatuur weer iets zakt nemen we de trein naar Jerez en bezoeken oa het Alcázar omringd door bomen met paarse bloesem. Wie weet hoe de boom heet, mag het zeggen.
We bezondigen ons aan de churros, de Spaanse variant van de chichi.

Bijna net zo lekker en zeker net zo vet.

Jan Kees & Ciska

Weer een leuk verhaal. Jeetje wat is het warm bij jullie we zagen het al op TV. Maar het is beter dan hier, we lopen nog in onze winter kleren...... Het regent nu en het is gewoon koud brrrr.
De naam van de boom is Jacaranda als we het over dezelfde boom hebben. Deze zie je ook veel in Portugal.
Nog veel plezier daar en rustig aan, af en toe een siësta???

Rina

Inderdaad Cis, het is de jacaranda die ik bedoel. Bedankt! We hebben het al aan diverse mensen laten weten.