renhjonker.reismee.nl

09 - Sevilla

Week 9, maandag 18 mei t/m zondag 24 mei 2015

Maandag 18 mei vertrekken we naar camping Vilsom in Dos Hermanas, een plaatsje op 10 km vanaf Sevilla. Bij de bushalte staat een vriendelijk meneer van de tourist office en we krijgen een goede plattegrond van Sevilla en de mogelijkheid om plaatsen voor een Flamenco show te bespreken. Sevilla is niet in één dag te bezichtigen dus we trekken er een paar dagen voor uit en beginnen met het stadsdeel El Arenal. De bushalte is echter bij het Palacio de San Telmo, een paleis in 1682 gebouwd als zeevaartschool. De voorkant, het Plaza de España, wordt gesierd door landschap scènes op keramische tegels. Henk strijkt neer bij Cádiz en ik bij Barcelona om te genieten van deze indrukwekkende trekpleister, met uitzicht op het Parque Maria Louisa.
We wandelen langs de rivier en via de Moorse Torre del Oro komen we aan bij ‘onze’ derde arena. De rondleiding leert ons dit keer dat de stieren dus wel worden gedood en de 600 kg vlees (per stier) gaan naar de plaatselijke slagers.
Verder naar de kathedraal en we beklimmen La Giralda – de klokkentoren – voor een schitterend uitzicht over de stad. ’s-Avonds is het tijd voor de flamenco, zeg maar de ziel van Andalusië. De flamenco is niet zomaar een dans, maar een krachtige artistieke uitdrukking van levensvreugde en verdriet. Ons tablao (flamencovoorstelling) bestaat uit vier mensen. Het ritme wordt aangegeven door de gitaar, net zo belangrijk als het handgeklap en het stampen van de voeten van de dansers. We genieten, wat een expressie.
We vervolgen ons bezoek aan Sevilla en nemen stadsdeel Santa Cruz onder de loep waar we onder andere het Real Alcázar bezoeken. Het heeft veel weg van het Alhambra omdat er veel stucwerk van kunstenaars uit Granada te zien is. Weer komen we ogen te kort.

We pakken nog even het Archivo de Indias mee, de koopmansbeurs vol met documentatie betrekking op de Spaanse kolonisatie van Amerika. Momenteel wordt er aan de digitalisering gewerkt. Dat kan nog even duren, want er zijn vele zalen met wanden vol documentatie.

Op een ochtend worden we gewekt door harde knallen, die door de Nederlanders op de camping bestempeld worden als oa verfbommen, riolering doorspuiten, schieten op wild. Maar het blijkt de aankondiging van het vertrek van de broederschap van Dos Hermanas die vertrekt voor de Romería, een pelgrimstocht naar het kerkje in het dorpje El Rocío, zo’n 100 km naar het zuiden. Het levert ons in elk geval wat leuke plaatjes op.

Wij spannen ons stalen ros voor de wagen en rijden richting Portugal.

Jan Kees & Ciska

Weer een leuk verhaal en foto's. Vanavond samen met pa gelezen en bekeken. Prettige reis richting Portugal.......

corry

Zo ik heb de laatste weken weinig tijd gehad dus nu even een aantal weken achter elkaar gelezen.Wat een indrukken zeg en wat zien jullie enorm veel. fijn dat jullie overal lekker uitgebreid dingen kunnen bezichtigen.Wij zijn ook in Sevilla geweest maar dat was een dag en dan zie je dus maar de helft.Geniet er nog maar lekker van.

Anja

In oktober mogen wij Sevilla bezoeken. Jullie geven ons heel leuke en mooie suggesties voor ons verblijf aldaar. Zeker de Flamengo spreekt erg aan. Heel veel plezier nog op jullie verdere ontdekkingstocht van het Iberische schiereiland. Groetjes Anja