renhjonker.reismee.nl

11 - Algarve 2 - Portugal

Week 12, maandag 8 juni t/m maandag 15 juni 2015

Henk en ik rijden naar het plaatsje Silves, bekend om de export van citrusvruchten en de kurkproductie, om het Castelo te bezoeken. Een monument van de islamitische heerschappij in de Algarve en gebouwd op de locatie van 4e-eeuwse Romeinse vestingwerken me een prachtig uitzicht over oa de rivier de Arade. In het archeologisch museum maken we kennis met 8000 jaar menselijke aanwezigheid in deze streek.

Inmiddels zijn Ciska en Jan Kees verhuisd naar Alvor en gaan we gezamenlijk naar Sagres.
Sagres is het meest zuidwestelijk gelegen plaatsje van het Europese continent met op de steile rotsen een vrijwel onneembaar 18de-eeuws fort dat recentelijk is gerenoveerd. Op de binnenplaats is een kerkje en ligt de Rosa de Ventos, een reusachtige windroos ook wel een windkompas genoemd. Deze werd gebruikt om de windrichting te meten. De cirkel heeft een diameter van 43 m en de omtrek en radiaalpunten zijn gemarkeerd met grote kiezelstenen. We lopen de panoramische wandelroute en komen bij een soort tochtgat waardoor we de golven van de oceaan ver onder ons te pletter horen slaan op de rotsen, maar het meest vreemde zijn toch de vissers die zo’n 40 m boven de zeespiegel bizarre trucjes uithalen om een vis aan de haak te slaan.

We maken In Alvor met Ciska en Jan Kees nog een lange strandwandeling en zij nemen ons mee uit eten voordat we afscheid van elkaar nemen. Bedankt voor de gezellige dagen, jullie hebben ons heel wat mooie plekjes in de Algarve laten zien, die wij zelf nooit hadden gevonden.

Henks favoriete uitje is natuurlijk een dagje shoppen. We gaan naar de Apolónia, een supermarkt met alleen maar buitenlandse artikelen. Ze hebben hier van alles, van Bolletje beschuit, Colman’s Engelse mosterd tot Maple syrup. Door naar de Artesanato’s – de potteries. Henk geniet hahaha.
‘Avonds appen Niels en Céline dat ze, als wij nog naar Lacanau gaan, zij wel zin hebben in een lang weekendje zon. Dus gooien wij ons schema om, mailen Le Tedey en ja hoor er is plaats. Leuk !!!
Hoewel we nog een week of 6 moeten wachten voordat het zover is.

Omdat we er geen genoeg van kunnen krijgen gaan we op zoek naar nog meer rotsen in zee en ja...er zijn er veel. Vanuit AdP en vanuit Benagil lopen we richting Senhora de Rocha . De foto’s spreken voor zich…Prachtig toch. We eindigen ons Algarve avontuur bij Carvoeiro waar het strand vol ligt met grote schelpen.
Voorlopig geen strand meer, want we trekken verder naar het noorden.

Ik heb geprobeerd een video up te loaden, maar dit lukt vooralsnog niet.

Wie interesse heeft in de vissers van Sagres kijk hier:

Celine

Weer een prachtig verhaal. En ik kijk nu al uit naar Lacanau! Kan ik de fameuze telefooncel eens van dichtbij bekijken :) Geniet en tot snel! X

fen en jos

Wat hebben jullie een mooie reis mooie dingen alle maal .geniet er maar lekker van .en we kijken nu al weer naar het volgende bericht. Groetjes Fen enJos

Ma

Het is weer een mooi verhaal en wat een prachtige foto's
Wat een mooi land hé die rots kusten zijn schitterend.
Fijn dat jullie zo genieten,het is jullie ook wel aan te zien.
Wat leuk dat N/C komen dat hadden jullie vast niet verwacht het duurt nog even,maar je hebt mooi om wat naar uit te kijken.Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.XX

Carina & Gerard

Gefeliciteerd zusje! Fijne verjaardag vandaag. Tip voor een lekkernij. Vind een (over)rijpe Queijo da Serra da Estrala in doek. De Portugezen noemen dit de kaas met een vergeten ziel. Snijd er de deksel vanaf. Met hele knapperige toastjes uitlepelen. Drink er een glas vintage port bij uit 1956. Onvergetelijk!

Willem

Eindelijk vind ik wat tijd om naar jullie reisblog te kijken; I am impressed. Lezen doe ik nu nog niet, want dan moet ik toch minstens enkele uren uittrekken.
Rina van harte gefeliciteerd met je verjaardag die nu alweer enkele uren achter je ligt.
Ik ken jullie reisprogramma niet, maar als Evora in het plan zit, moet je zeker naar het "kurkstraatje" gaan. Ik heb daar afgelopen jaar een komplete avondjurk, gemaakt van kurk, gefotografeerd. Enkele winkels verkopen alleen maar van kurk gemaakte produkten. En ik zag dat Henk nu wel van shoppen houdt, dus why not.