renhjonker.reismee.nl

12 - De Alentejo - Portugal

Week 13, dinsdag 16 juni t/m maandag 22 juni 2015

Ons volgende doel is De Alentejo, de provincie tussen de Taag en de Algarve en die onder andere bekend staat om zijn heerlijke wijnen. Die willen wij natuurlijk proeven.
Wuivende goudkleurige korenhalmen beslaan grote golvende vlakten en er groeien veel kurk- en olijfbomen. Wij gaan de witte dorpjes in het noorden bezoeken die liggen op steile, granieten berghellingen. We starten in Évora, de hoofdstad van de Alentejo waarvan het oude centrum op de Unesco Werelderfgoedlijst staat. We zien de Romeinse tempel uit de 2e of 3e eeuw die dienst heeft gedaan als wapendepot, theater en slachthuis. De winkeltjes in Évora verkopen veel van kurk gemaakte artikelen, zoals tassen en soepel vallende kleding. Een raadsel hoe men kurk zo soepel maakt dat je er kleding van kunt maken.
Een 9 km lang aquaduct bracht oorspronkelijk het water naar de marmeren fontein op het Praça de Giraldo – de grote markt. Wij lessen hier onze dorst met een Caneca en een cerveja sem alhocol. Het leven is goed.
Op de rotsachtige heuvels liggen veel kastelen dus maken we een drie kastelen tocht. Nummer 1 staat in het middeleeuwse Monsaraz dat herhaaldelijk te maken kreeg met Spaanse aanvallen, maar in 1381 kwam het gevaar uit onverwachte hoek. Troepen van de Graaf van Cambridge, bondgenoot van Portugal, waren razend vanwege onbetaalde soldij en de verbroken verloving van de graaf en de dochter van Fernando I en richtten hun woede op Monsaraz.
Heden heb je vanaf de granieten muren uitzicht op het enorme reservoir met een indrukwekkende dam.
Nummer 2 – Mourão, ligt er verlaten bij en nummer 3 - Portel, vanaf een afstand fantastisch, maar helaas ook in verval.
Het is heet, boven de 35 graden, maar camping Urbitur heeft een heerlijk zwembad.
Later besluiten we om het toch nog een keer te proberen en beklimmen het kasteel van Evoramonte. Een fraai met veel beton gerestaureerd geheel en versierd met bijzondere stenen “touwen”. Boven wacht ons wederom een wijds uitzicht. Verder naar Redondo, een typisch Portugees stadje met witte huizen waarvan de onderzijde van de muren okergeel of blauw zijn geverfd. Er gebeurt in Portugal veel binnen, waarschijnlijk omdat het binnen in deze witte huizen lekker koel is. Je moet soms letterlijk ergens naar binnen(kijken) om te zien of er een café, restaurant of pottenbakker huist.
Zo zien we twee groepen mensen heel druk bezig met enorme hoeveelheden versieringen voor het bloemenfeest van 1-9 augustus. Uiteraard vraag ik naar het hoe en waarom, waarop een jonge man me meeneemt naar zijn auto en ik krijg een mooi gefröbelde bloem die in een terracotta potje wordt gestoken. Vanaf nu fleurt het in elk geval onze tafel op.
We rijden ca. 90 km naar het oosten en slaan ons kamp op bij het vestingstadje Elvas op 12 km van de Spaanse grens. Vanaf camping Parque Campismo Elvas Cone Senhor Jesus Da Pidade – hoe zegt u? - lopen we naar het indrukwekkende Aqueduto da Armoreira. Toen de enige drinkwaterbron van de stad opdroogde kregen verontruste burgers het idee om een aquaduct te bouwen vanaf de bron in Armoreira, 8 km verderop. De werkzaamheden begonnen in 1498 maar pas in 1622 was het aquaduct gereed. Het aquaduct bestaat uit 843 bogen verdeeld over vijf niveaus en bereikt hoogten van ruim 30 meter en voorziet de fontein in de stad nog steeds van water. Indrukwekkend !
Op Vaderdag – Roel en Niels bedankt voor “de luciferdoos” – gaan we naar Vila Viçosa en bezoeken we het buitenverblijf van de hertogen van Bragança – het Paço Ducal met zijn 110 m lange gevel.
Een fraai stadje met straten vol sinaasappelbomen en grote huizen van wit marmer.
Omdat er op de camping geen wifi is, maar wel in het centrum van Elvas, bezoeken we op 22 juni – mijn verjaardag – nogmaals Elvas en het aquaduct. We krijgen er geen genoeg van.
Het Kasteel is gesloten, maar In het ronde deel van het kasteel zit de keramiek workshop van Luís Pedras, hij maakt traditionele muziekinstrumenten, de Ronca’s. Ik vind hier mijn verjaardagscadeau. En tijdens de koffie met gebak pingelen de felicitaties binnen via apps en mailtjes. Allen heel hartelijk bedankt voor de goede wensen.

ilse rampen

Het ziet er naar uit dat jullie je nog goed vermaken
Fijne belevenissen om te lezen. Ik denk dat ik Portugal ook leuk zou vinden. De foto's spreken voor zich. Nog heel veel plezier. Voor ons is het bijna einde van het schooljaar dat beslist niet saai genoemd kan worden ????.

Cees

Je hebt toch wel de hele bak volgeladen met die lekkere wijn? ;-)